18 juni - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van franka laar - WaarBenJij.nu 18 juni - Reisverslag uit Addo, Zuid-Afrika van franka laar - WaarBenJij.nu

18 juni

Door: Franka

Blijf op de hoogte en volg franka

19 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Addo

We gaan van de west naar de oostkaap vandaag....via het laatste stukje van de gardenroute of tuinroute. Het voelt een klein beetje als afscheid nemen. Op 6 juni 2014 begon onze reis...Wat waren de afgelopen dagen voor ons nog meer - zonder compleet te willen zijn - dan wat erin de verhalen al genoemd werd?
• de afrikanen vinden het een hele koude winter...
ze verwachten sneeuw op de tafelberg; ze dragen ijsmutsen en bedienen in dikke winterjassen en handschoenen.
Echter voor ons voelt het als een mooie herfst. In de ochtend koud maar daarna gaat de temperatuur naar 18 - 23 gr en in de avond koelt het vaak wel weer af.
In de huizen/ kamers is het kouder dan buiten.... De woningen hebben vaak geen verwarming, soms een openhaard en de deuren en ramen tochten en kieren. met andere woorden de huizen zijn niet geschikt voor een '"echte winter"
• groot verschil tussen rijk en arm. Je krijgt een goed beeld van de omstandigheden maar dat kun je niet vastleggen; voelt niet oké...
• kinderen in verschillende gekleurde schooluniformen
• links rijden went snel...
• vooral witte auto’s
• veel lifters (mensen jong en oud staan naast de snelweg met een bankbiljet in hun hand...
• mensen ingezet voor arbeid zoals afval langs de snelweg opruimen (een dame aan elk een kant van de weg met een zak en grijpertje..; aankondigen van een afzetting door een persoon te laten vlaggen enz)
• we genieten van de Zuid Afrikaanse taal; verbastering tussen Nederlands en Engels...
• prachtig landschap met een wijds panorama. Niet te omschrijven, moeilijk op foto vast te leggen... het is echt een beleving!
• de kleuren van de lucht!
Naast het heerlijk eten, de heerlijke wijnen, de prachtige lodges en de gastvrijheid waar je u tegen zegt!

We komen vroeg in de middag aan bij The Old Drift in Addo. Weer een prachtige lodge vlak bij het Addo Elephant National Park. Het is een wildpark nabij Port Elizabeth; de derde grootse van Afrika. Ooit opgericht - begin 1930 - om de olifanten van uitsterven te redden. Inmiddels 120.000 ha grond in de bush bush. Grofweg is het wildpark 45 kilometer lang en 20 kilometer breed. Het is eigenlijk een groot beschermend gebied.....

Op een groot bord bij de hoofdingang kun je zien waar de belangrijkste dieren vandaag rondliepen. Vanuit je auto wildspotten!! Speuren en uitkijken naar de olifanten, leeuwen, zebra's, kudu's, buffels en nog veel meer Je moet dus ook geluk hebben. je kijkt je ogen uit!! En niet alleen je ogen maar ook je oren kunnen genieten.....

Via vele onverharde wegen kun je in elke uithoek van het park komen. De begroeiing is erg afwisselend...Alle dieren kunnen vrijuit lopen. Juist daardoor kom je de dieren elke dag op een andere plek tegen. Het spotten van de dieren is net als kijken naar de zee: je kunt er geen genoeg van krijgen!

Voor ons vandaag een paar prachtige ervaringen: een kudde olifanten met hun kleintjes bij een waterplas. Alleen maar kijken, foto's maken en genieten

Op weg loopt ons een grote (!) olifant ons tegemoet. Zo gaaf. Zo maken we ook kennis met een kudde antilopen en hun andere familieleden.
De wratzwijntjes doen ons denken aan the Lion king.... Veel vogels waar we de namen niet van kennen. En de zebra's hebben een streepje voor. Al met al een prachtig bezoek aan een prachtig safaripark.

Daarna maken we ons op voor Australië - Nederland. Spannend zeg... Gelukkig met een goede afloop! pfff...

• 20 Juni 2014 - 00:37

Zus Jolanda:

Mooi hè...Je valt van de ene verbazing in de andere...geweldig....is niet uit te leggen....wil er zo weer terug.
    xxxx

• 20 Juni 2014 - 23:11

Danielle Quist:

Wauw, wat mooi weer! Jullie genieten enorm zo te lezen en het is jullie gegund!
    Ik ben ondertussen iets vervroegd thuis, helaas werd ik weinig bezocht en alleen zijn ging toch wat opbreken. Gelukkig maandag nog een erg mooie dag gehad samen (nadat we eerst eerste hulp moesten geven bij een ernstig ongeluk) in Bain's Kloof, wat een mooi gebergte, en daarna met wat weemoed weer naar Nederland vertrokken.