10 juni - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van franka laar - WaarBenJij.nu 10 juni - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van franka laar - WaarBenJij.nu

10 juni

Door: Franka

Blijf op de hoogte en volg franka

10 Juni 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De geschiedenis van Zuid-Afrika is intens - het is een land waar heel veel is gebeurd.

We bezoeken vandaag de Slave lodge en gaan naar de sloppenwijken.

In 1658 bracht de VOC de eerste slaven naar Zuid-Afrika. Zij kwamen voornamelijk uit Angola, gevolgd door vele slaven uit Maleisie, Indonesië en Mozambique. Ze verbleven in het slavenverblijf in Kaapstad, de Slave Lodge aan Adderley Street in het centrum van de stad.
De slave lodge is nu een museum en je wordt mee terug genomen naar die tijd van de slavernij in Zuid-Afrika, een indrukwekkende stap terug in de tijd...

We bezoeken o.l.v. van Sam de townships. Ze zijn ontstaan doordat de apartheidregering volgens het segregateibeleid bepaalde gebieden toewees aan de Bantoe en de kleurlingbevolking. De bewoners van deze thuislanden mochten in de blanke steden wel werken maar niet wonen.

Een groot deel van de zwarte en kleurlingbevolking woont nog steeds in deze townships.
De eerste die we bezoeken heet Langa en. is de oudste wijk, daarna naar Gugulethu en als laatse bezoeken we de grootste en de bekendste townhip in Kaapstad namelijk Khayelitsha.

We zijn diep onder de indruk....Over de woonomstandigheden. Mensen wonen er in shacks: huizen - eerder stalletjes - van golfplaten, hout en afval. Er was stromend water maar je moet daar wel voor betalen. Net zoals voor electra en gas.
Je moet je voorstellen dat er 6 families op een vierkante meter wonen. Eigenlijk huur je een bed.... Een van de bewoners laat vol trots de foto van haar diploma zien en vertelt dat ze hoopt op een betere toekomst. Met de gids lopen we door de township.
We vallen echt stil... vies, ratten op straat, kinderen die je knuffelen en om geld vragen. Heftig!

Daarna mochten we mee naar " de kroeg" waar ze bier brouwen. We mochten proeven en trotseren de vliegen die in de emmer drijven.

We lopen verder en vooral aan de rand van de wijk staan al stenen woningen. De situatie verbetert mondjesmaat door de vele bouwprojecten.

Wijlen president Nelson Mandela heeft in 1994 grootscheepse woningbouwprogramma's voor krottenwijkbewoners beloofd, en die zijn er ook gekomen. Eind 2006 was het aantal van 2,6 miljoen nieuwe woningen bereikt. Deze huizen bestaan uit een woonkamer, een slaapkamer en een badkamer, ze zijn voorzien van water, elektriciteit en riolering.

In Khayelitsha wonen er ongeveer 2 mlj mensen, 70% is werkloos. We bezoeken nog een ander project: een opvang voor mama's en kinderen. Een oase van rust in deze slopenwijk. . De foto's spreken voor zich.

We laten de dag geregeld de revue passeren. De dag heeft een diepe indruk achter gelaten en we raken en niet over uitgepraat. Hoe dit op te lossen? Moeilijk!!

We sluiten de dag af en lopen naar het strandje... vanavond eten we italiaans bij La Perla.

• 11 Juni 2014 - 22:45

Danielle Quist:

Een ontzettend bijzondere dag was dit, bedankt dat ik hem namens jullie ook kon meemaken! Goede reis verder en ik lees vast weer van jullie!

Groetjes,
    Danielle